Sprawy nie POLICZalne - wykłady i garaż || 0.00km
* Hollow tech II - system zewnętrznych łożysk stosowanych ko korb z osią pustą w środku. W założeniu i praktyce sztywniejsze podparcie ramion korby i mniejsze odchylenia na boki korb przy pedałowaniu. W praktyce (moja opinia) faktycznie sztywne, ale łożyska wystające za ramę, szybko zbierają wodę i piach z ulicy przez to szybko się zużywają. W jeden seson zjechałem dwa takie supporty, a te w odróżnieniu od klasycznych (na kwadrat) kosztują po 50-60zł.
Chce w sezonie 2016 stworzyć korbę uniwersalną, zarówno na szosę, jak i na podjazdy w górach. Zapowiada się, że kilka razy będę miał przyjemność jazdy po podjazdach i chciałbym na tyle na ie to możliwe, ułatwić sobie pokonywanie tych wzniesień.
Zamiast więc kupować kasetę górską, której ze-stopniowanie jest sporo słabsze niż w kasecie szosowej, postanowiłem przemodelować korbę, bo to w głównej mierze od niej zależeć będzie przełożenie w kasecie.
No i sobie mierzę, ważę dokupuje. Jako, że zestaw korba i support będzie bardziej budżetowy, to mogę pokusić się o jej ewentualne upgrade`y
Bazowa trekkingowa korba na kwadrat składa się z 3 zębatek. 48 x 38 x 28. Ja swoją chcę zmodyfikować więc podaje wagi odpowiedników stalowych i aluminiowych.
Korba bazowa waży:
* tarcza 48 stal - 213g
* tarcza 38 stal - 111
* tarcza 28t stal 60g
* ramie prawe korby waży 305g (gołe ramię korby bez śrub)
* lewe ramie korby waży 247g
* komplet śrub do mocowania koronek to waga rzędu 31
* Support na kwadrat o długości osi 118mm - 298
Co dawało by masę korby + suportu = 1243g czyli 1,24kg
Jako, że jak pisałem wcześniej planowałem nieco przebudować korbę u mnie będzie wyglądało to następująco. Przede wszystkim zainwestowałem w zębatki aluminiowe, zamiast stalowych. Po drugie zmieniłem wielkość środkowej i najmniejszej koronki.
* tarcza 48 alu - 93 g
* tarcza 32 alu - 31 g
* tarcza 22t stal 42 g ( ciekawostka zębatka mniejsza a stalowa waży więcej niż aluminiowa o większej średnicy)
* ramie prawe korby waży 305g (gołe ramię korby bez śrub)
* lewe ramie korby waży 247g
* komplet śrub do mocowania koronek to waga rzędu 31g
* Support na kwadrat o długości osi 118mm - 298
Co dawało by masę korby + suportu = 1057 czyli 1,05kg
Dobra, teraz konkrety. Co tak naprawdę daje mi zmiana zębatek w korbie? Przede wszystkim powstaje mi korba która większą zębatkę 48t ma od korby trekkingowej, mniejsze zaś od korb mtb. Zębatka 48t, pozwala na jazdę po szosie na tyle dynamicznie, na ile ja się poruszam. Szosowcy używają 52t lub 53t, Niestety te przełożenia do roweru w połowie trekingowego są zbyt "twarde".
Co daje koronka 32? Sama w sobie działa podobnie jak ta najmniejsza 22. "Zmiękcza przełożenie".
Przykład:
Jeśli mam najmniejszą zębatkę w korbie 28(z tej zrezygnowałem) a w kasecie największa zębatka to również 28 (szosowa kaseta) to mamy przełożenie 1:0 czyli jeden obrót korbą to jeden obrót koła.
28/28=1
Gdy zaś zamiast zębatki 28 do korby wkładam zębatkę 22t a nie zmieniam kasety mamy
22/28=0,78.
Co w tłumaczeniu z Polskiego na nasze oznacza, że na jeden pełny obrót korbą, przypada 0.78 obrotu koła. Musimy się więcej namielić pedałami, aby uzyskać tą samą ilość obrotów koła w jednostce czasu (prędkość). Jedzie się lżej:)
Dla pokazania różnicy z jaką zmierzyć muszą się rowery szosowe:
Najczęściej mała zębatka w korbach szosowych (tam są tylko 2 koronki w korbie nie 3) to 39 zębów.
Jeśli szosowcy założą szosową kasetę taką jak w przykładzie pierwszym (największa zębatka kasety to 28) mamy:
39/28=1,39
Nawet biorąc pod uwagę zmianę wagi roweru jest to znacząco słabsze przełożenie na góry.
Tym samym, jeśli kogoś interesuje zakup nowych zębatek z korby trekinogwej 48 i 38 oraz 28 zapraszam:)
Pozdrawiam
Księgowy
Organizator:
Legionowska Katorga,
Castle Ultra Race ,
Tour De Zalew